V podmínkách monopolu neexistuje …
– V podmínkách monopolu neexistuje nabídková křivka, protože neexistuje jedinečný vztah mezi cenou a množstvím. Rozhodování monopolisty o optimálním objemu produkce, založené na principu rovnosti mezních nákladů a mezních příjmů (MC=MR) je určeno klesající poptávkovou křivkou a jejím specifickým tvarem, protože z těchto okolností vyplývá klesající charakter a tvar křivky mezních příjmů.
Chování monopolu
– V porovnání s dokonale konkurenčním trhem nabízí monopol menší množství a za vyšší cenu. Dosahuje ekonomického zisku, který nazýváme monopolním ziskem. Platí-li spotřebitelé vyšší cenu, dochází k přerozdělování zisku na úkor spotřebitelů a ve prospěch monopolu.
– Monopol tedy vyvolává neefektivnost – poskytuje menší než optimální množství. Monopol tak způsobuje celospolečenské ztráty, tzv. společenské náklady monopolu.
– Monopol má tendenci nevyrábět co s nejnižšími možnými náklady.
– Monopol nepoškozuje spotřebitele pouze vysokou cenou, ale také tím, že bez tlaku konkurence nedbá na kvalitu ani zlepšování svých výrobků a služeb.