Efektivnost firem
Efektivnost firem na dokonale a nedokonale konkurenčních trzích posoudíme, když porovnáme mezní náklady s mezním užitkem.
V dokonalé konkurenci firma vyrábí množství, jehož mezní náklady jsou stejné jako jeho mezní užitek, to svědčí o ekonomické efektivnosti.
Firma produkující za nedokonalé konkurence má menší mezní náklady než cenu. Má tedy menší mezní náklady než mezní užitek, to svědčí o určité neefektivnosti. Kdyby firma svou produkci zvýšila, byly by vynaložené (mezní) náklady menší než získaný (mezní) užitek. Lze říci, že nedokonale konkurenční trhy jsou méně efektivní než dokonale konkurenční trhy.
Příčiny vzniku nedokonale konkurenčního prostředí
Jedním z velmi významných předpokladů vzniku nedokonale konkurenčního prostředí je:
* rozdílná ekonomická síla jednotlivých výrobců v důsledku koncentrace
* odlišné nákladové a poptávkové podmínky jednotlivých odvětví (minimální rozsah efektivní výroby jednoho výrobce je velký)
* vysoké bariéry vstupu (např. vysoké fixní náklady)
* vysoká diferenciace produktu
* patentová práva
* cla
* vysoké dopravní náklady