Optimální objem produkce – příklad
Vidíme, že maximální zisk vytváří firma pana Petra při produkci 87 či 88 sad prken.
Pan Petr bude produkci zvyšovat do té doby, pokud je cena, za kterou prodává prkna na trhu větší než přírůstek nákladů (MC)
Pan Petr bude produkovat 88 sad prken, ale další sadu již ne, poněvadž přírůstek nákladů na ni činí 8,5 tis. Kč, kdežto přírůstek příjmů z ní 8 tis. Kč, takže zisk klesá.
Při produkci 88 sad prken se rovnají MC a MR.
Optimální objem produkce(rovnováha firmy)
Vrobce bude zvyšovat produkci, dokud jsou mezní náklady nižší než mezní příjem (MC < MR).
Optimální objem produkce bude ten, při němž se mezní náklady rovnají meznímu příjmu – v takovém případě výrobce maximalizuje svůj zisk, tj.:
mezní náklady (MC) = mezní příjem (MR)
Tuto situaci nazýváme rovnováhou firmy, protože při jejím dosažením firma nemá důvod produkci ani snižovat, ani zvyšovat.
—————————————————————————————————————————————