Metodologický aparát, který se dnes používá při mezipodnikové srovnávání představují dvě skupiny metod :
a) komparativně-analytické metody – typické jsou pro ně verbální ukazatele
b) matematicko-statistické metody – vyžadují numerické ukazatele
Pro hodnocení a srovnávání výkonnosti podniku mohou být používány další metody, např.:
– komparativně-analytické metody – srovnávají zdroje podniků v nejširším pojetí
– matematicko-statistické metody
– metody multikriterálního hodnocení – lze použít při srovnávání jakýchkoli objektů
Manažeři většiny firem vědí poměrně dobře, v kterých aspektech se firma musí zlepšit, aby dosáhla vyšší konkurenceschopnosti.
Podnikatelská etika a kultura
Z hlediska ekonomického obsahu cíle podniku členíme :
– výkonné (vyjadřují objem a měřitelné parametry činnosti podniku)
– finanční (vyjadřují finanční situaci v daném období)
– výsledné (vyjadřují výsledek podnikatelské činnosti v hodnotovém vyjádření)