Nedokonalá konkurence
Nedokonalá konkurence
87. Úspory z rozsahu a nedokonalá konkurence v mezinárodním obchodě
Jak úspory z rozsahu, tak nedokonalá konkurence mají vliv na mezinárodní obchod.
1. úspory z rozsahu:
Model komparativní výhody byl založen na předpokladu konstantních výnosů z rozsahu. Ve skutečnosti má ale řada odvětví rostoucí výnosy z rozsahu (dosahuje tedy s růstem rozsahu produkce úspor).
Úspory z rozsahu se dělí:
A) externí (jednotkové náklady záleží na velikosti odvětví)
B) interní (jednotkové náklady závisí na velikosti firmy)
Druh úspor z rozsahu má vliv na strukturu odvětví: externí = DOKO, interní = velké firmy mají nákladovou výhodu =NEDOKO.
2. nedokonalá konkurence:
Nedokonale konkurenční firmy mohou ovlivnit cenu své produkce (= price setter). NEDOKO je charakteristická pro odvětví s několika velkými firmami, jejichž produkce je diferencována.