Územní samospráva
Obecně lze do samostatné působnosti obce zahrnout zajišťování hospodářského, sociálního a kulturního rozvoje příslušného územního obvodu, ochranu a tvorbu zdravého životního prostředí (s výjimkou těch činností, které jsou zvláštními zákony svěřeny jiným orgánům jako výkon státní správy) a pod.
Jelikož Ústava předpokládá dvoustupňový systém územní samosprávy, zakládá přímo i dělbu působnosti ve věcech samosprávy mezi zastupitelstva obce a zastupitelstva vyšších územních samosprávných celků a to tak, že pozitivně (tedy konkrétně jmenovitě) musí být stanoveny kompetence zastupitelstev vyšších územních samosprávných celků a pokud těmto není určitá oblast samosprávy výslovně zákonem svěřena, náleží rozhodnutí o ní zastupitelstvu obce.
Jak už bylo zmíněno, přímo Ústava umožňuje zastupitelstvům obcí i vyšších územních samosprávných celků v mezích jejich působnosti vydávat vyhlášky, tedy obecně závazné právní předpisy. Ty musí být v souladu se zákony, s nařízeními vlády a vyhláškami ministerstev a jiných správních úřadů k jejich provedení. Tyto vyhlášky musí být vyhlášeny (vyvěšením na desce obecního úřadu na dobu patnácti dnů).
Nakonec tato hlava Ústavy obsahuje i ustanovení, vztahující se k volbám členů zastupitelstev a jejich funkčnímu období.