KEYNESIÁNSKÝ MODEL AGREGÁTNÍ NABÍDKY
b) rostoucí křivka
– chce-li firma při dalším růstu agregátní poptávky (z AD2 na AD3) zvyšovat svou produkci (z Y2 na Y3), musí dojít k zapojení dalších nevyužitých výrobních faktorů
– výsledkem rozšíření výroby bude růst mzdových nákladů na jednotku produkce (i při fixních nominálních mzdových sazbách)
– tzn. následuje růst cen statků, které se projeví v růstu cenové hladiny (z P1 na P2)
– pokud by poptávka rostla i nadále, budou výrobci zvyšovat ceny (a tím i zisky), aniž poroste objem nabízené produkce (Y)
shrnutí
růst agregátní poptávky vyvolá změny agregátní nabídky. Výrobci budou reagovat tak, že:
– dojde pouze k růstu produkce (horizontální křivka SRAS)
– dojde k růstu produkce i cenové hladiny křivky SRAS (rostoucí křivka SRAS)
– dojde pouze k růstu cenové hladiny (pokud poptávka roste i po využití volných VF, výrobci zvednou ceny, ale objem produkce zůstává stejný – tzn. rostou i zisky firmy)