Monopson, Oligopol
Monopson:
Monopson představuje trh na němž je jeden kupující.  Síla monopsonu je ve schopnosti kupujícího ovlivnit cenu ve svůj prospěch.  Dovoluje kupujícím kupovat za nižší cenu než by tomu bylo v podmínkách dokonalé konkurence.
Oligopol:
Oligopol je tržní struktura, která v praxi naprosto převažuje.  Rysy:
– existence několika firem v odvětví
– zpravidla diferencovaný produkt
– bariéry vstupu.  Každá firma je natolik silná, že může stanovit cenu vyšší než MC.
Určení rovnovážného množství je obtížnější než u monopolu, protože v konkurenci několika firem, z nichž každá vyrábí značnou část produkce odvětví, musí každá z nich zvažovat možné reakce a kroky ostatních firem.  Chováni firem v oligopolu je ovlivněno vzájemnou závislostí.
Smluvní oligopol – vzniká v situaci, kde několik firem, které prodávají stejné produkty za přibližně stejné ceny, dojdou k závěru, že je pro ně výhodnější zvyšovat zisk zvyšováním cen nebo rozdělením trhu.  Uzavřou proto dohodu o stanovení monopolní ceny, o tržním podílu … .  Každá firma se pak ve vymezeném rámci chová jako monopol ( viz graf).
Oligopol s dominantní firmou –  vzniká tam, kde je pro silnou firmu výhodné přenechat část trhu slabším firmám. V rámci větší části trhu, kterou si firma ponechá, se pak chová jako monopol.  nabídka slabších firem je tvořena horizontální vzdáleností mezi trží poptávkovou křivkou a křivkou po produkci dominantní firmy ( viz graf).  Bod rovnováhy dominantní firmy je v MR = MC.  Menší firmy v odvětví respektují cenu danou dominantní firmou, a proto jsou jejich nákladové podmínky ve srovnání s dominantní firmou horší.  používá se pojem cenové vůdcovství.





