Makroekonomie
Makroekonomie
Inflace
Inflaci lze definovat jako ekonomickou nerovnováhu způsobující růst
cen anebo, a to je v současné době častější definice, lze inflaci
definovat jako růst cen. Inflaci měříme pomocí indexu spotřebitelských
cen, ve zkratce CPI z anglického Consumer Price Index. Index
spotřebitelských cen se měří na spotřebitelském koši, který zahrnuje
zboží a služby nakupované domácnostmi.
Index obecně je ukazatel poměru dvou číselných hodnot. Cenové indexy
vyjadřují poměr cenových hladin ve sledovaném období vůči danému
základnímu období. Cenová hladina je vážený aritmetický průměr cen
jednotlivých položek, tzv. reprezentantů.
Mimo index spotřebitelských cen existují i jiné cenové indexy. Mezi
nejznámější patří index cen průmyslových výrobců (angl. zkratka IPPI
nebo poněkud nepřesně PPI), který zahrnuje reprezentanty jako černé
uhlí, textilní tkaniny nebo cement, index cen stavebních prací, který
zahrnuje reprezentanty jako příprava staveniště, demolice nebo
elektroinstalace, index cen zemědělských výrobců, který zahrnuje
reprezentanty jako pšenice potravinářská, kukuřice krmná nebo
odstavená selata.
Zvláštním cenovým indexem je implicitní cenový deflátor, který se
používá při deflování hrubého domácího produktu.
Samotný procentní přírůstek cen je pak možno definovat jako rozdíl
mezi cenovou hladinou ve sledovaném období a cenovou hladinou
v základním období vydělený cenovou hladinou v základním období. Tento
procentní přírůstek cen se nazývá míra inflace. Můžeme ho však snadno
vypočítat jako procentní přírůstek CPI.