ROZPOČET EVROPSKÉ UNIE
ROZPOČET EVROPSKÉ UNIE
rozpočet EU
– na rozdíl od národních rozpočtů neobsahuje výdaje na obranu a bezpečnost, zdravotnictví a sociální péči
– neplní makroekonomické stabilizační cíle
– slouží k financování společných politik
– ze zákona musí být vyrovnaný
– Komise předkládá Radě předběžný návrh, Rada vnáší změny a předkládá EP, EP může přijmout, změnit či odmítnout
– u povinných výdajů rozhoduje definitivně Rada, u nepovinných výdajů Rada ve spolupráci s EP
– správcem schváleného rozpočtu je Komise
– cca 100 mld. eur (1,15 % HDP členských zemí)
– příjmy – celní výnosy (15 %), zemědělské vyrovnávací dávky (2 %), část DPH (40 %), 1,27% podíl na HDP členů (43 %)
– výdaje – 95 % politiky a programy, 5 % administrativa
– 50 % zemědělství, 35 % strukturální fondy, 6 % vnitřní politiky, 6 % vnější vztahy včetně SVE
– problémy – růst výdajů v rámci zemědělské politiky –› nutnost reformy
– dle Agendy 2000 – úprava rozložení financí směrem k předvstupní pomoci ISPA-SAPARD-PHARE (celkem 3,1 mld. ročně)