Metodické přístupy ke stanovení cen
Výši ceny ovlivňuje vnitropodnikové hledisko ( výše N a očekávaného zisku ), situace na trhu (S a D, postavení a síla konkurence, zastupitelnost výrobku …). Podniky berou v úvahu řadu hledisek a cenu stanovují komplexně.
Cena = specifická forma směnné hodnoty :
cena horní (zákazník ochoten zaplatit), dolní (podle N +Z) – může být na dlouhodobě udržitelnou min cenu (pouze N) n. až na krátkodobě udržitelnou cenu ( úroveň VC)
zvláštní druhy cen: clo, dopravní tarif (cena za přepravní služby)
– Nákladová koncepce ceny (stanovení ceny přirážkou)
N(costs) jsou hodnotovým vyjádřením všech vstupů VF vkládaných do výroby).
Prodejní cena = celkové průměrné N podniku + , která představuje zisk, který chce podnik dosáhnout, eventuálně přirážku, fixně stanovenou v % průměrných N … cost plus pricing (average costs per unit plus a desired profit)
N podniku se skládají z různých typů N, které se podílejí různým způsobem na konečném výnosu podniku = klasifikace N podle jejich vztahu k objemu produkce:
– fixní (stálé) N = FC (fixnost vzhledem ke krátkém období)
– variabilní (proměnlivé) N = VC ( se podle množství vyrobeného zboží)
– celkové N = TC = FC + VC
– průměrné fixní N na jednotku produkce = AFC = FC/q
– průměrné variabilní N na jednotku množství = AVC = VC/q
– průměrné náklady = AC = TC/q
– mezní (marginální) N = MC (N potřebné na výrobu eventuálně prodej jedné další jednotky výrobku)