1. Nauka o podniku, diferenciace podnikové nauky, místo v ekonomické vědě
Nauka o podniku, diferenciace podnikové nauky, místo v ekonomické vědě
Podniková ekonomika
– aplikace ekonomických konceptů a metod myšlení v rozhodovacím procesu ve firmě
vědní disciplína jejímž předmětem je podnik jako jeden ze subjektů ekonomiky (+ lidé, domácnosti a stát), zabývá se hospodařením firmy, tj. činnostmi, jejichž účelem je co nejhospodárněji uspokojovat potřeby lidí – hmotné (výrobou = přetváření přírody v hmotné výrobky – podniky průmyslové, zemědělské a stavební) a ostatní (služby – obchodní, doprava, banky), objasňuje cíle firmy, odůvodňuje existenci firmy, jevy ve firmě a objasňuje vztahy firmy k národnímu hospodářství, zjišťuje důsledky chování firmy.
vychází z obecné ekonomické teorie, používá další vědecké disciplíny (teorie řízení, statistika, matematika, ekonometrie, finance, účetnictví), i disciplína praktická -dává poučení pro podnikové pracovníky
Vývoj a hlavní směry vědy o podniku a podnikání
vývoj: 50. léta – procesy se začaly tvořit, nástroje sledování (evidence, plánování), chybí vazba mezi
vnitropodnikovým děním a okolím firmy
70 léta – vznik vědního oboru – manažerská (podniková) ekonomika