CENOVÁ POLITIKA, TVORBA CENY
CENOVÁ POLITIKA, TVORBA CENY
Cena – peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží
V podmínkách tržního hospodářství plní ceny následující funkce:
1) koordinační – umožňují sladit S a D
2) signální – signalizuje např. nedostatek na trhu
3) rozdělovací – při nedostatečné S na trhu, pouze pro bohaté
4) vytěsňovací – vytěsnění výrobců s vysokými N
5) alokační – při růstu cen roste zainteresovanost vyrábět výrobky, u kterých rostou ceny
Ve své konečné podstatě je působení ceny na trhu spojeno s existencí S a D. Cena je ovlivněna i charakterem S a D a konkurenčním prostředím.
Stanovení ceny nového výrobku:
1) definice cílů podniku a jeho cen. politiky
2) určení poptávky
3) zjištění nákladů
4) ……… cen, výr. programu a chování konkurence
5) výběr metody stanovení ceny
6) rozhodnutí o výši ceny