FORMOVÁNÍ CEN VF, TEORIE ROZDĚLOVÁNÍ
FORMOVÁNÍ CEN VF, TEORIE ROZDĚLOVÁNÍ
Podstata a specifika trhů výr. faktorů
– opačné postavení než na trhu produktů (firmy=D, domácnost=S)
– Poptávka po VF není poptávkou přímou, alébrž odvozenou od poptávky po produktu na jehož výrobu se VF používá
– Nabízející (domácnost) se snaží maximalizovat užitek (nejen přímý – peníze, ale i např. volný čas má vliv..)
– Cena VF je cena spojená se službou VF, za jeho pronájem. Má různé formy – práce…mzda, kapitál…úrok, půda…renta
– Rovnováha na trhu VF je ovlivněna časem, dokonalostí či nedokonalostí konkurence na trhu výrobku a na trhu VF
– Výdělek výrobního faktoru se skládá z transferového výdělku, tj. výdělek při nejlepším alternativním využití výrobních faktorů a ekonomické renty, tj. část výdělku z VF převyšující transferový výdělek