Monopol
Monopol:
základní předpoklady:
– existence jediného výrobce v odvětví
– diferenciace produktu
– bariéry vstupu jiných firem do odvětví.
Monopol – Tržní struktura, v níž je daná komodita nabízena jediným výrobcem.
Přirozený monopol – firma nebo odvětví, jejichž AR na jednotku produkce prudce klesají v celém rozsahu výstupu. V takové situaci, může jediná firma, monopol, nabízet produkt daného odvětví efektivněji, než kdyby jej nabízelo více firem. V případě obou monopolů je poptávka po produkci firmy zároveň poptávkou po produkci celého odvětví, a proto splývá individuální poptávková křivka s tržní poptávkovou křivkou.
Rovnováha monopolu – i zde platí, že zisk je maximální, když MR = MC. Narozdíl od dokonalé konkurence však poptávková křivka klesá a křivka MR klesá rychleji než křivka D ( viz graf). Záporná směrnice poptávky způsobuje, že rovnovážný objem produkce monopolu bude menší než by byl v dokonalé konkurenci. Podstatná odlišnost je v tom, že monopol, jako nedokonalou konkurenční firma, stanoví cenu své produkce. Protože je monopol jediným výrobcem v odvětví, snaží se tuto skutečnost využít k maximalizaci zisku. Musí však stanovit cenu, kterou budou kupující akceptovat ( platí, že p je větší než MC). Monopolní zisk ( viz graf) realizuje monopol dlouhodobě, protože svou ekonomickou silou brání ostatním firmám ve vstupu do odvětví.