Optimum (rovnováha) firmy a rovnováha odvětví
Optimum (rovnováha) firmy a rovnováha odvětví.
Optimum firmy je P=MC, v této situaci MR=MC – firma maximalizuje zisk. Rovnováha odvětví je taková, že pro všechny firmy v odvětví je P=AC (nulový č.ek.zisk) – nejsou tlaky na její změnu – firmy do odvětví nepřicházejí ani z něj neodcházejí. Optimum na trhu – optimum na straně nab. i popt. P=MU=MC.
Efektivnost dokonalé konkurence.
Efektivnosti alokace zdrojů (optimální výroba a spotřeba statků) je v okamžiku, kdy MC=MU.
Výhody ze směny.
výrobci dosahují přebytky výrobce – mezní náklady produkce prvních statků jsou pod úrovní ceny – výrobci na nich vydělávají – dokud nevzrostou do situace P=MC.
spotřebitelé dosahují přebytky spotřebitele – mezní užitky jsou zpočátku vyšší než tržní cena – spotřebitelé platí méně, než je jejich mezní užitek – vydělávají na tom až do situace, kdy MU poklesne na úroveň tržní ceny.