ORGANIZACE PODNIKU
ORGANIZACE PODNIKU
Pojem organizace je ve vztahu k podniku používán ve 3 smyslu:
1) podnik jako organizace, instituce
2) podnik má organizaci, org. strukturu
3) podnik je organizován, proces strukturalizace
Důvodem organizování je nutnost dělby práce.
1) útvarová organizace – vzniká analýzou a syntézou úkolů
vytvořit rámec pro průběh podnik. činností
základním prvkem jsou místa a představují shrnutí dílčích úloh na jednotku práce
přiřazení dílčích úkolů je obsaženo v popisu míst
pracovníkovi musí být delegovány pravomoci (práva výslovně přidělená prac.) a odpovědnost
rozlišujeme vertikální dělbu práce – vznik jednotl. stupňů řízení v podniku (podnik, závod, provoz, dílčí pracoviště)
horizontální dělbu práce – dělba práce v rámci urč. stupně řízení (vytváření štábních míst)
rozlišujeme decentralizaci – řídící úkoly přeneseny na více míst
centralizace – tehdy, když podnik nedisponuje dostatkem odborných sil
2) procesní organizace – uspořádání prac. procesu podle pracovního obsahu, času, prostoru, přiřazení dílčích úkolů k útvarům