Úplný monopol (optimální množství produkce a velikost ceny, důsledky existence monopolu
Úplný monopol (optimální množství produkce a velikost ceny, důsledky existence monopolu, regulace monopolu).
monopol je extrémní případ nedokonalé konkurence. Na daném trhu nabízí své výrobky jen jedna firma. Výrobek nemá blízké substituty. Vstup do odvětví je dočasně znemožnen. Tržní poptávka je totožná s poptávkou po produkci monopolní firmy. Firma vyrábí menší množství, než by vyráběla firma v dokonalé konkurenci (než by bylo optimální z hlediska alokace zdrojů) a nasazuje zpravidla vysokou cenu – až na úroveň poptávky. Za vyšší cenu by dané množství produkce nikdo nekupoval, nemá důvod cenu snižovat – nenutí ji k tomu konkurence. Firma maximalizuje zisk (MR=MC), díky ceně P>MC dosahuje vysokého čistého ekonomického zisku (monopolní zisk). Zisk může být graficky znázorněn jako obdélník dole ohraničený cenou za optimální množství (při kterém MC=MR) ve výši AC, shora je ohraničen křivkou poptávky – zde je také úroveň ceny, za kterou prodává. Monopolní zisk je ta část ceny, o kterou převyšuje AC. Křivka nabídky v monopolu neexistuje – výrobce se rozhoduje na základě MR=MC (MR se mění při změně poptávky) – je nejednoznačný vztah mezi množstvím a cenou. Monopolní síla – schopnost stanovit cenu nad mez. náklady.
Lernerův index L= P-MC/P L=0 při dokonalé konk., L se blíží k 1 při monopolu.
Efektivnost – v dk se cena, kterou jsou spotřebitelé ochotni zaplatit za poslední jednotku produkce rovná mezním nákladům na její výrobu. Všechny zdroje společnosti jsou efektivně alokovány. Za existence monopolu je přebytek spotřebitele snížen kvůli vysoké ceně a nízkému prodanému množství, přebytek výrobce se zvýší nahoru až na úroveň monopolní ceny ale sníží se oproti dk kvůli menšímu množství. Je vyrobeno (a spotřebováno) méně produkce, než je společensky efektivní – celkový přebytek výrobce i spotřebitele dohromady je menší než v dk, to znamená ztrátu efektivnosti. Nejsou plně využity zdroje společnosti. Je navíc možné, že se monopolní výrobce či poskytovatel nějakých služeb nebude chovat ke svým zákazníkům s úctou a kvalitně – nemůže o ně přijít.