Stanovení ceny nového výrobku
ad 1) rozhodování o cenové či necenové konkurenci
ad 2) pomáhá vymezit horní hranici ceny, kterou je zákazník ochoten zaplatit
ad 3) měření dolní hranice ceny
dlouhodobě: min. cena = FN + VN; =AC, má CF (zdroje) z odpisů
krátkodobě: min. cena = AVC; resp. nahradí aspoň část FN
cena na úrovni vlastních N + zisk → MARK UP PRICING
ad 4) porovnáváme ceny a technické parametry a konkurencí (např. metoda Korter)
ad 5) a) nákladově orientované ceny – vychází z kalkulovaných N, %připočtu výši zisku → výsledná cena, + určit hranici, pod níž by cena neměla klesnout, neměla by jít pod úroveň průměrných nákladů – nelze trvale
b) poptávkově orientované ceny – tvorba ceny na základě zákazníkem akceptované hodnoty; faktory intenzity poptávky : prostorová diferenciace (ve městě jiné ceny), časová diferenciace (sezónnost), výrobková diferenciace (zda základní či luxusní)
c) konkurenčně orientovaná cena – vycházíme ze znalostí cen konkurence, aby podnik neprodával za výrazně vyšší či zbytečně nižší cenu