Vládní deficity a dluhy.
Vládní deficity a dluhy.
Keynes.- dlouhodobě vyrovnaný rozpočet – v recesích deficitní, v expanzích přebytkový – v praxi se to však nikdy nepodařilo. Kdyby se vláda chtěla vyhnout deficitním rozpočtům – musela by mít vyrovnaný rozpočet i v recesi, kdy klesají příjmy, musely by klesat i výdaje, to by ještě prohloubilo recesi – působilo by to procyklicky – destabilizačně. Bariéry vyrovnanosti rozpočtu: předvídatelnost bud. vývoje a čas. zpoždění, ireversibilita (nevratnost) expanz. fisk. opatření. Je lehké opatření zavést, těžké ho zrušit (politicky nepopulární, politici ale chtějí být znovu zvoleni..-teorie veřejné volby).Dopady veřejného dluhu – destimulační účinky na ekon. aktivitu – při splácení dluhu – zvýš. daní. Odčerpání úspor na financování dluhu – bude to pak chybět na investicích – soukromý kapitál je nahrazován veřejným dluhem. Část TR se může však přeměnit na popt. po inv. Nezodpovědnost tvorby dluhu – přenášení na další generace – měl by být financ. daněmi; na druhou stranu-část služeb a investic s dlouhodobou povahou bude sloužit i dalším generacím. (částečné zadluž. ospravedlňuje). Zahraniční zadlužení –musí být v budoucnu nahrazeno pozitivním NX – splácení. Nejistota – na zahr. obchod působí neovlivnitelné faktory – zahr. protekionismus, poptávka).