agregátní nabídka v monetaristickém pojetí, makroekonomická rovnováha
agregátní nabídka v dlouhém období v monetaristickém pojetí:
– informační bariéra pracovníků mizí, pracovníci se adaptují růstu cen (jejich očekávání se tvoří adaptivním způsobem – tzn. přizpůsobují se uplynulým vývojům)
– zaměstnanost klesá na přirozenou míru nezaměstnanosti (u*) a produkt se dostává na úroveň potenciálního produktu Y*
– LRAS je tedy vertikální na úrovní potenciálního produktu
makroekonomická rovnováha
rovnovážný produkt, rovnovážná cenová hladina:
– rovnovážná úroveň produktu je dána úrovní produktu nabízeného podniky při určité cenové hladině, přičemž platí, že při této cenové hladině musí být tento produkt stejně velký jako agregátní poptávka
– při rovnovážné úrovni produktu pak neexistují tlaky na jeho změnu (neexistují nadměrná a nedostatečná poptávka nebo nabídka)
– rovnovážná cenová hladina je cenová hladina, při které je poptávaný a nabízený produkt rovnovážný
– makroekonomická rovnováha je v modelu agregátní nabídka a agregátní poptávka charakterizována kombinací těchto dvou rovnovážných veličin