nabídková inflace
nabídková inflace:
– může k ní dojít, i když skutečný produkt je nižší než potencionální
– zvýšení nákladů se projeví jako posun křivky agregátní nabídky nahoru
důvody nabídkové inflace:
1) nedokonalá konkurence – protože firmy v monopolním nebo oligopolním postavení mají vliv na tržní ceny, pokud některé z těchto firem zvýší ceny a jejich výrobky složí jako meziprodukty, zvýší se náklady ostatním výrobcům
2) mzdy – jsou důležitou složkou nákladů, pokud odbory prosadí zvýšení mezd, může se to odrazit i ve zvýšení celkových nákladů
3) politické události, které mohou např. vyvolat zdražení dovážených surovin a energetických zdrojů
4) náklady se zvýší i tehdy, je-li nutné přejít na méně kvalitní zdroje surovin nebo energií
– v realitě se obvykle oba typy inflačních podnětů kombinují
– graf nabídkové inflace zobrazuje důsledky růstu nákladů vůči cenové hladině a velikosti reálného produktu
– agregátní poptávka protíná protíná nabídku AS ve výchozím rovnovážném bodě E0
– skutečný produkt je stejně velký jako potenciální, výrobní faktory jsou plně využity
– zvýšené výrobní náklady posunou krátkodobou křivku agregátní nabídky nahoru AS, bod rovnováhy se přesune do bodu E1
– tím se sníží reálný produkt z Y0 na Y1a cenová hladina se zvýší