Oligopol: Cournot-Nash pro více firem
Oligopol: Cournot-Nash pro více firem
Ačkoliv situace, kde jsou na trhu dvě firmy (duopol) je realističtější než jedna firma (monopol), stále to ještě plně neodpovídá realitě. Proto si vysvětlíme situaci na trhu, která je v evropským podmínkách častá a to existence více významných hráčů (oligopol). Stále však budeme předpokládat, že se jedná o symetrické firmy. Na následujícím obrázku předpokládáme existenci tří firem.
Je jasné, že RD‘ jednotlivé firmy bude třetinová oproti celkové D. Množství, které prodává jedna firma x** se bude odvíjet od vyrovnání (RMR‘ = MC), celkové prodané množství 3x** pak je důležité pro určení ceny na trhu p**.
Srovnáme-li situaci duopolu a oligopolu se třemi firmami, můžeme vyčíst určité závěry uvedené níže.
o při vzrůstu počtu firem, klesá každé z nich reziduální poptávka,
o to vede k menšímu výstupu každé firmy
o a při vyšším počtu hráčů na trhu je i tržní cena nižší