relativní cena
relativní cena – směnný poměr (relace) musí odpovídat nákladům příležitosti:
– v zemi A je relativní cena potravin – ˝ množství oděvů
– v zemi B je relativní cena potravin 3/5 oděvů
Možnost nakoupit levněji zahraniční výrobky než domácí vede k exportu potravin do země B a k exportu oděvů do země A -> růst relativní ceny potravin v zemi A a její pokles v zemi B a obdobně s oděvy.
dynamizace komparativních výhod – náklady na výrobu mohou klesat -> změna komparativní výhody
důvody: 1) úspory z rozsahu (výhody z velkovýroby)
2) učení se ze zkušeností
3) pomocí tzv. výrobkového cyklu (technologie se dostane i do jiných zemí)
Využívání těchto výhod naráží na bariéry – protekcionistická opatření, dovozní kvóty
– omezená mobilita kapitálu a pracovní síly mezi odvětvími
– dopravní náklady, pojišťovací a jiné náklady
– deformace cen v důsledku subvencí exportérům nebo cel
Zvýšení produkčních možností
PA+B – před mezinárodní specializací obě země celkem
PA – země A
PB – země B
P’A+B – po mezinárodní specializaci obě země celkem