Saldo důchodového pojištění
Saldo důchodového pojištění; mld. Kč
1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000
6,4 13,7 8,1 1,4 -5,5 -12,3 -18,3 -18,8
Hospodářská politika v této oblasti zaspala období relativně příznivého demografického vývoje devadesátých let. Již dávno mohla vytvořit potřebné zdroje zvyšováním věku odchodu do důchodu. Do důchodu odcházejí zdraví a schopni důchodci, kteří by mohli ještě několik let pracovat ale systém je pobízí a vyhání z trhu práce, aby následně lamentoval nad problémy. Zvláště dřívější odchody žen do důchodu, které odcházejí do penze dříve a déle důchod pobírají zvyšuje finanční náročnost systému. Pro dlouhodobou udržitelnost systému je nezbytné sjednotit věk odchodu do důchodu, jednak z důvodu rovnoprávnosti, a dále díky tomu, že ženy do systému kratší dobu přispívají (mateřské) a déle jej pobírají (dřívější odchod do důchodu a delší střední délka života). Naopak razantní posunutí věku odchodu do důchodu by mohlo vytvořit zdroje pro financování perspektivních programů hospodářské politiky, protože předčasní důchodci zatěžují celý systém hned dvakrát. Zaprvé tím, že pobírají dávky a za druhé tím, že neplatí důchodové pojištění a další daně. Řešení problému nezaměstnanosti předčasnými odchody do důchodu je nejdražším možným řešením. Kromě jiného míra nezaměstnanosti v této věkové kategorii není nijak neobyčejně vysoká. Vládní návrhy postupného prodlužování odchodu do důchodu jsou nedostatečné a chybí jim větší odvaha. Při úvahách o reformě systému bude těžké najít větší zdroj úspor ve veřejných financích než právě zde.