Teorie nadnárodních firem
98. Teorie nadnárodních firem
Moderní teorie nadnárodních firem se zabývá 2 otázkami.
1) proč se vyrábí zboží ve 2 a více zemích = umístění
2) proč je vyráběna produkce jednou firmou v různých lokalitách = internalizace
ad 1)
umístění výroby závisí často na zdrojích, dále pak na přepravních nákladech a jiných překážkách obchodu
ad 2)
mezi pobočkami v různých zemích existují významné vazby: výstup jedné je vstupem jiné. Mezi pobočkami se také přesouvá technologie, ačkoli by mohla být prodána. Někdy však technologie zahrnuje znalosti a zkušenosti lidí a navíc kupující nemůže poznatky správně ocenit, neboť kdyby věděl vše, co prodávající, pak by kupovat nemusel.
Vertikální integrace:
Pokud má jeden z dodavatelů či odběratelů monopolní postavení, má snahu ovlivňovat cenu. Kromě toho hrozí nebezpečí vyplývající z fluktuace cen a problém koordinace při nejisté nabídce či poptávce.