Veřejné rozpočty v České republice
Veřejné rozpočty v České republice
Veřejný rozpočet chápeme především jako finanční plán, jako bilanci
předpokládaných příjmů a výdajů. Veřejný rozpočet je významným
nástrojem veřejné politiky. Veřejné rozpočty se sestavují na období
jednoho kalendářního roku a sestavují se opakovaně.
Jedním ze základních znaků veřejných rozpočtů je, že jsou samostatně
sestavovány a schvalovány. Dalším základním znakem veřejných rozpočtů
je zákonné zajištění příjmů těchto veřejných rozpočtů, které jim
zajistí alespoň částečně nezávislou existenci. Typicky jde o přidělení
výnosů určitých daní. Uvedené znaky jsou znaky zásadními, které nejsou
bez výjimek. Státní fondy, kromě Státního fondu dopravní
infrastruktury, jsou téměř zcela závislé na finančních prostředcích ze
státního rozpočtu, případně z jiných (veřejných) rozpočtů.
Podle Českého statistického úřadu jsou jako veřejné rozpočty v užším
pojetí chápany státní rozpočet a územní rozpočty. (Územní rozpočty se
dříve nazývaly místní rozpočty.) V České republice je to tedy státní
rozpočet a rozpočty krajů a obcí. V širším (a více používaném) pojetí
podle Českého statistického úřadu přistupují k výše uvedeným rozpočtům
ještě rozpočty státních fondů.