Abstraktní model dokonale konkurenčního trhu
Odpovědět na výše uvedené otázky by dokázal tzv. dokonale konkurenční trh, na který nepůsobí další zásahy a vlivy.
Za dokonale konkurenční trh je považován takový trh, pro nějž platí následující 3 podmínky:
* Dokonalá informovanost kupujících
* Nulové náklady na změnu dodavatele
* Homogenní produkt
Nesplnění jediné z výše uvedených podmínek mění trh v nedokonale konkurenční.
Vymezení dokonale konkurenčního trhu
Dokonalá informovanost kupujících – tato podmínka bývá splněna pouze na územně centralizovaných trzích, jako jsou například burzy. V případě trhů územně rozptýlených, jako jsou např. restaurační služby, hotely, cukrárny atp. nemívají kupující k dispozici všechny informace.
Nulové náklady na změnu dodavatele – pokud se rozhodne kupující změnit dodavatele, tak jej tato změna nic nestojí žádné dodatečné náklady…Ve skutečnosti však spotřebitel např. musí vynaložit minimálně čas na změnu dodavatele (a také náklady na „průzkum“ trhu).