II. stupně –
II. stupně – různým lidem za stejnou cenu stejné množství a zároveň různé množství za různé ceny (nelineární 
                    oceňování, př. – množstevní slevy)
 III. stupně – různým lidem za různé ceny, různé množství za stejnou cenu stejné skupině lidí (legálně není 
                     možná arbitráž, př. – šalinkarta  trh s vyšší cenou musí mít nižší elasticitu D,
                     maximalizace zisku: p1y1 + p2y2 – c(y1+y2)
 Dopad daní:
 – množstevní daň – D má ve srovnání s MR poloviční sklon, proto se p  o 1/2 daně
 – daň ze zisku – firma, která maximalizuje zisk, bude maximalizovat také (1-) zisk  daň ze zisku neovlivní 
                          produkční úroveň 
                        – maximalizace (1-)p(y)y – c(y)
 – paušální daň  AC (pro podnik formu fixních N)
 – dotace MC(určitá částka na jednotku výroby)
 Chování podniku v podmínkách monopolistické konkurence
 V odvětví působí konečný počet firem, jejichž výrobky jsou spotřebiteli považovány za blízké substituty  výrobková diferenciace – každá firma se pokouší odlišit své výrobky od konkurenčních .





