• Nadnárodní podniky =
• Nadnárodní podniky = realizace částí výroby v zahraničních filiálkách
důvody: nasycení současných trhů, možnost obejít celní bariéry, mírnější legislativa v oblasti ekologie apod.
– jejich obrat je vyšší než celý objem svět. obchodu, např. Coca-Cola, GM, Philips, Procter &Gamble
objem vývozu, výroby v zemích, kde se vyplatí globalizace svět. hospodářství (národní státy ztrácejí vliv na velké fy, stávají se na nich závislými)
– org. uspořádání: 1/2 20. stol. – multinacionální model – geografické řízení
po 2. sv. v. – internacionální model – obchodní řízení
70. – 80. Léta – globální model – funkcionální řízení
současnost – transnacionální model – maticové řízení, nezávislá a specif. A a kapacity, znalosti společně, dělit do zahraničních. jednotek, diferencované příspěvky národních jednotek k integrovaným zahraničním operacím
19. Cíle podniku. Modely maximalizace zisku, manažerské modely
20. Poptávka na trhu s výrobky a podnikové rozhodování. Rozhodování podniku na trhu výrobních faktorů. Podnik a jeho chování v různých tržních strukturách. Cenová politika podniku