• Nadnárodní podniky =
• Nadnárodní podniky = realizace částí výroby v zahraničních filiálkách
důvody: nasycení současných trhů, možnost obejít celní bariéry, mírnější legislativa v oblasti ekologie apod.
– jejich obrat je vyšší než celý objem svět. obchodu, např. Coca-Cola, GM, Philips, Procter &Gamble
objem vývozu, výroby v zemích, kde se vyplatí globalizace svět. hospodářství (národní státy ztrácejí vliv na velké fy, stávají se na nich závislými)
– org. uspořádání: 1/2 20. stol. – multinacionální model – geografické řízení
po 2. sv. v. – internacionální model – obchodní řízení
70 – 80. Léta – globální model – funkcionální řízení
současnost – transnacionální model – maticové řízení, nezávislá a specif. A a kapacity, znalosti společně, dělit do zahraničních. jednotek, diferencované příspěvky národních jednotek k integrovaným zahraničním operacím
51.2. Sanace podniku
• soubor opatření přijímaných ze strany vedení podniku, jejichž smyslem je zásadní ozdravení a obnova finanční výkonnosti a prosperity firmy
• předchází úpadek, eventuálně krize – nepříznivý vývoj výkonnostního potenciálu, tržní hodnoty, čistého obchodního jmění, likvidity dlouhodobá ztrátovost a plat. neschopnost, dílčí, ale závažné problémy ( objem výkonů, * nepříznivého soc. klimatu , trvalá plat. neschopnost), zdánlivě úspěšná fa, ale vzhledem k extrémnímu růstu trvale naráží na nedostatek K
• fáze: výkonů, rentability, potřeby K