• ocenění v rámci poskytování úvěru.
• ocenění v rámci poskytování úvěru. Při oceňování hledáme zpravidla odpověď na následující 3 otázky:
1) Kolik je ochoten za podnik zaplatit běžný zájemce na trhu?
2) Jakou má podnik hodnotu z hlediska konkrétního kupujícího?
3) Jakou hodnotu lze považovat za nespornou?
– tomuto pohledu odpovídají 3 základní přístupy k oceňování podniku, které se postupně vyvinuly:
• Tržní hodnota – představuje odhadnutou částku, za kterou by měl být majetek dobrovolně směněn k datu ocenění mezi koupěchtivým kupujícím a prodejechtivým prodávajícím při transakci mezi samostatnými a nezávislými partnery po náležitém marketingu, ve které by obě strany jednaly informovaně, rozumně a bez nátlaku
• Subjektivní hodnota – preferuje subjektivní názor účastníka transakce: hodnota podniku není dána pravděpodobnou cenou na trhu, ale je dána užitkem majetku pro konkrétního kupujícího, stávajícího vlastníků apod.
• Objektivizovaná hodnota – preferuje současné informace a data, je vhodná pro situace, kde je v popředí zájmu prokazatelnost a současný stav (např. při poskytování úvěru, při zjišťování současné reálné hodnoty podniku apod.)