Organizační struktury v moderním managementu
Známe 7 základních charakteristik pro efektivní fungování horizontálního typu organizace. Jedná se o :
– zorganizování všech činností kolem procesu
– zploštění vertikální hierarchie kombinací úloh a operací
– ustavení týmů jako základní stavební jednotky s odpovědností za měřitelné výkony a cíle
– zdůraznění spokojenosti zákazníka, zainteresovanost na zisku
– odměňování týmových výsledků, týmové spolupráce
– maximalizace přímého kontaktu zaměstnanců se zákazníkem
– informovanost všech zaměstnanců o dění ve firmě, vysoká míra komunikace
Základním trendem je odklon od tradičního uspořádání se třemi tendencemi :
– snižování počtu řídících stupňů
– desagregace firem do menších relativně samostatných organizačních jednotek
– zavádění týmové organizace
„OSCAR“ – jedná se o zkratku řetězce požadavků, které mají být procesem organizování zajištěny. Jsou to:
– O = Objectives = cíle podnikatelských činností
– S = Specialization = specializace
– C = Coordination = koordinace
– A = Authority = pravomoc
– R = Responsibility = zodpovědnost