Úspory z rozsahu
Za hlavní faktory úspor z rozsahu jsou považovány zejména:
* vyšší specializace a dokonalejší dělba práce při vyšších objemech výroby
* dokonalejší organizace výroby při vyšších objemech výroby
* dostatek kapitálu na nové technologie u velkých firem
* možnosti dokonalejšího využití surovin a materiálů, např. ve formě tzv. vedlejších výrobků u větších firem
* lepší podmínky pro rozvoj výrobků a technologií u větších firem
Příjmy firmy a jejich členění
Celkový příjem (TR – Total Revenue) – je celková částka, kterou firma získá prodejem svých výrobků. Platí:
TR = P *Q
Pozor, zvolení objemu výroby a ceny nejsou dva oddělené problémy, ale jedná se o jediné rozhodnutí. Z tohoto hlediska mohou nastat dvě situace:
* cena je konstantou nezávislou na firmě (případ dokonalé konkurence). Firma může všechnu svou produkci prodat, avšak firma nemůže cenu produkce, firma rozhoduje pouze o objemu výroby
* cena závisí na objemu produkce firmy, cena produkce s růstem výroby klesá, firma musí snížit cenu, aby prodala větší množství (případ nedokonalé konkurence), tudíž rozhodnutím o objemu výroby tedy firma automaticky určuje i cenu.