5) Dokonalá konkurence
Výše výstupu odvětví a cena výrobků je především závislá na struktuře trhu – od počtu firem, které v daném odvětví působí a od jejich vzájemného působení. V této kapitole se soustředíme na chování dokonale konkurenčních firem. Na dokonalém trhu působí mnoho výrobců a kupujících, přičemž žádný z nich nemůže ovlivnit tržní cenu výrobků. To znamená, že každá firma musí akceptovat cenu existující na trhu a poptávková křivka má horizontální průběh. Aby tento případ mohl existovat, musí být splněny tyto podmínky:
v daném odvětví musí existovat velký počet výrobců
firmy musí vyrábět standardizovaný výrobek, který se prodává za stejnou cenu
kupující musí být dokonale informováni
firmy musí mít volný vstup do odvětví i výstup z odvětví.
Dokonalý konkurent bude schopen prodat jakékoliv množství výrobků za platnou tržní cenu, protože za daných podmínek má každý výrobce zcela vodorovnou poptávkovou křivku. To znamená, že mezní příjem je rovný ceně a firma maximalizující zisk stanoví svou produkci na takové úrovni, při které se mezní náklady rovnají ceně. Vyjádřeno graficky to znamená, že křivka mezních nákladů je také její nabídkovou křivkou.