Cílem výrobce je maximalizace zisku.
Cílem výrobce je maximalizace zisku. Výrobce má tedy zájem na co nejvyšším mezním produktu používaných výrobních faktorů – hledá takovou kombinaci výrobních faktorů, při které se mezní produkt použitých výrobních faktorů bude rovnat. Všechny optimální kombinace výrobních faktorů můžeme zakreslit v podobě tzv. izokvant (křivek stejného produktu). Firma své náklady rozděluje mezi různé výrobní faktory, maximálně dostupné kombinace v rámci celkových nákladů představují přímky stejných nákladů. Kombinováním čar stejného produktu a stejných nákladů můžeme odvodit optimální pozici firmy – v bodě, kde se přímka stejných nákladů dotýká izokvanty.
Pro minimalizaci nákladů platí:
mezní produkt práce mezní produkt kapitálu
———————– = ——————————– = . . .
cena práce cena kapitálu
Firmy se rozhodují, kolik statku vyrábět a prodávat. Své rozhodnutí opírají o zjištění výše nákladů jejich produkce a cen, za které bude možné produkci realizovat. Celkové náklady firmy členíme na fixní náklady (jejich výše se nemění, mění-li se výstup) a variabilní náklady (jejich výše se mění s úrovni výstupu). Náklady potřebné na vyrobení jedné jednotky produkce nazýváme průměrné náklady. Klíčem k pochopení toho, kolik bude chtít firma vyrábět a prodávat, jsou její mezní náklady. Mezní náklady popisují dodatečné náklady na výrobu jedné dodatečné jednotky výstupu.