6. FINANČNÍ ANALÝZA
= metoda (přístup) ke zkoumání toho, jak se chová podnik (instituce)
6.1 účel FA:
= posoudit fin. stav společnosti pomocí speciálních diagnostických prostředků, metodologických prostředků, metod
fin. zdravý podnik
= ten podnik, který zvětšuje majetek, plní závazky, vytváří zisk,……
– existují příznaky, že zdraví podniku je špatné
finanční analýza:
a) nástroj poznání (umožňuje posoudit, poznat)
b) nástroj fin. řízení
6.2 Použití finanční analýzy
1. uvnitř podniku
2. vně podniku
ad 1.
– zjistit, jak jsme na tom, jak na tom budeme v budoucnosti uvnitř podniku
– dobrý management podniku se dívá vždy dopředu
uživatelé FA:
– manažeři (= podnik, u kterého jsme FA prováděli)
– investoři (= současní investoři – akcionáři, společníci, i potenciální investoři)
– dodavatelé (aby věděli, jak si na tom podnik stojí, zda mu bude platit)
– odběratelé (chtějí mít jistotu, že nezkrachujeme a že nebudou muset hledat nového dod.)
– banky (zda budeme schopni splatit dluh)
– stát (fin. úřady)
– analytici, poradci a makléři
– konkurenti
6.3 Zdroje dat
– je nejdůležitější, kde se dají získat informace
Finanční informace
– jsou v účetních výkazech a výročních zprávách ve vnitropodnik. výkazech, burzovní zpravodajství, předpovědi fin. analytiků v ekonom. informacích
= kvantifikovatelné údaje
nefinanční informace
– kvantifikovatelné informace – počet zaměstnanců, objem prodeje,…
2 hl. prameny:
1. interní podnikové statistiky
2. údaje ČSÚ (český statistický úřad)
nekvantifikovatené informace
= ostatní fin. i nefin.
– výrok odborníka, že se předpokládá růst HDP (informace)
– každý správný ekonom (manager)
hl. zdroje dat FA jsou:
1) rozvaha
2) výkaz zisků a ztrát
3) výkaz o CF
6.4 Metody a klasifikace ukazatelů fin. analýzy
Metody
1) elementární 2) vyšší
– hlavní – založených na mat. metodách
a) analýza stavových ukazatelů
b) analýza tokových ukazatelů
c) analýza poměrových ukazatelů
d) analýza soustav ukazatelů
jev – pojem – ukazatel
– to co existuje – je třeba pojmenovat
Druhy ukazatelů
1. kritérium
a) absolutní (počet studentů FES)
b) relativní (poměr, počet studentů FES na celkovém počtu studentů UP)
2. kritérium
a) stavové (k určitému datu)
b) tokové (za nějaké období)
3. kritérium
a) extenzivní
b) intenzivní
4. kritérium
a) kvantitativní
b) kvalitativní
Co s výsledky?
Trendová analýza
Problémy
– 3 body málo – 4 body jsou už lepší – čím více bodů, tím lépe
– všechny ČŘ nemohou jít pod rok 93, protože zde byly jiné daně
– na jak dlouho mohu usuzovat (prognóza do budoucnosti může být pouhá x-tina údajů, z kterých vycházíme)
Procentní analýza
– pokud nějaký ukazatel porovnáváme vůči celku
– podíl něčeho na nějakém celku
Komparace
= srovnání
– jedna ze základních metod fin. analýzy
– ukazatele naše podniku srovnávám s ukazateli nejlepších podniků v daném odvětví
– ukazatele 1 provozu s 2 ve stejné společnosti
– naše ukazatele s ukazateli světovými (to co beru jako měřítko porovnání není absolutní)
na ukazatele fin. analýzy klademe určité požadavky:
1) musí být v souladu s jevy, které měřím
2) musí mít vypovídací schopnost (ukazatel a jméno musí být v příčinném vztahu)
3) musí být upřednostňovaní ukazatelé obecně kvantifikovatelné
4) přiměřený počet ukazatelů
5) musí být adekvátní možnostem a potřebám řízení a využívání
6) musí být stabilní pro určité období
7) data pro ukazatele, které jsme si vybrali musí být dostupná