Důsledky evropské liberalizace
Díky vzrůstu konkurenci dojde k poklesu marže na velikost A. Vidíme, že firmy dosahují nižší marže, než odpovídá BE bodu při velikosti trhu 2n‘. V SR toto není problém, v LR však dojde k restrukturalizaci liberalizovaného sektoru, dojde k poklesu počtu firem.
Efekty liberalizace na cenu můžeme vidět v prostředním diagramu. Nejprve dojde k poklesu z E‘ na A a po restrukturalizaci následně k vzestupu z A na E“. Musíme zdůraznit, že prostřední diagram nám ukazuje pouze domácí poptávkovou křivku, liberalizaci ji tedy nijak neposouvá.
Jak již bylo zmíněno výše, prvotním dopadem nové konkurence je pokles marže na hodnotu A, tedy pokles ceny na pA. V době restrukturalizace pak dojde k vzrůstu ceny na p“, která je ale nižší než před-liberalizační p‘.
Důsledky liberalizace a následné restrukturalizace pro typickou firmu můžeme vidět na následujícím obrázku. Klesají-li ceny, jsou firmy nuceny k větší efektivnosti, tedy dojde k poklesu průměrných nákladů z E‘ na E“. Firmy, které se nové situaci neuměly přizpůsobit z trhu odcházejí (restrukturalizace). Méně než dvojnásobné množství firem nyní uspokojuje dvojnásobnou poptávku (domácí + partnerskou), dochází tedy k růstu prodeje, který uskutečňuje jedna typická firma a to z x‘ na x“ a tedy k úsporám z rozsahu a poklesu AC.