podoba: horizontální –
podoba: horizontální – zabezpečují stejné n. konkurující si výrobky n. služby
vertikální – jeden podnik jako potenciální n. skutečný dodavatel výrobků n. služeb pro druhý, podnik se rozšiřuje směrem ke zdrojům (integrace vzad) n. ke spotřebiteli (integrace vpřed)
konglomerální – ani horizontální ani vertikální, např. výrobce potravin s výrobcem elektroniky
motivy: horizontální – úspory z rozsahu výroby
vertikální – získání kontroly a úspory z vertikální integrace
konglomerální – rozdělení rizika (princip portfolia)
zisk – hodnota fy po F n. A vyšší ( nutno odečíst náklady na F n. A)
úspěšnost – nejméně problematický podnik, kt. tvoří 1/3 – 1/2 jádra F n. A
jde o propojení výroby, řízení a účetnictví, úspěšnost 50 : 50, pro vyhodnocení nutno sledovat alespoň 3 roky. Fúze a akvizice je výhodnější firmy, kt. se prodávají ( kupujícímu ne cena akcií, konkurence na straně S na fúzi)
Strategické aliance:
– využití komplement. schopností partnerů ( slabé stránky jednoho kompenzovány silnými stránkami druhého)
– využívat trhy, podílet se o riziko a zabránit převzetí nepřátelskou firmou
– výhody: úspora času při zavádění nových výrobků, know-how pro výrobu stále složitějších výrobků, přístup k novým trhům, výhoda nízkých N v celém hodnotovém řetězci (řízení vstup. operací, výroba a vývoz, řízení výstup. operací, marketing a obchod, servisní služby, marže + infrastruktura, řízení pracovních sil, technologický rozvoj, obstaravatelská činnost)
-třetina aliancí přináší očekávané výsledky