Alternativní cíle firmy
Alternativní cíle firmy.
dosažení uspokojivé výše zisku, určitého podílu na trhu, dlouhodobě přežít, růst a expanze. Manažerské teorie – zájmy manažerů v rozporu se zájmy vlastníků – manažer je váženější, když řídí firmu s velkým obratem – cíl maximalizace obratu – firma pak vyrábí větší množství výrobků za nižší cenu. Q je na úrovni, kde MR=0. Behavioristické teorie – existují zájmové skupiny v podniku a jeho okolí – nelze maximalizovat jednu veličinu, ale uspokojit všechny zainteresované. (dodavatelé, odběratelé, stát, vlastníci, manažeři, zaměstnanci, zákazníci, občané..). Zaměstnanecké firmy – mzdy zaměstnanců mají složky pevné mzdy a podíl na zisku – ten má motivovat zaměstnance, aby se snažil o co nejlepší prosperitu firmy. Neziskové firmy – veřejně prospěšné – buď jsou ztrátové ale společnost je potřebuje, nebo uspokojují potřeby společnosti (školy, nemocnice, železnice). Financov. ze stát. rozp. nebo z darů a sbírek. Některé nemocnice a školy – částečně komerční – zisk podmínkou dalšího fungování.
Financování firem (vnější a vnitřní zdroje financování).
vnitřní zdroje – podíly a vklady společníků-věci movité či nemovité, peníze – základní kapitál, tvorby různých fondů ze zisku, rezervních fondů, atd.
vnější zdroje – dotace, subvence z veř. rozpočtů, bankovní úvěry, obchodní úvěry, vydávání obligací a akcií, směnky, šeky, dary…
Zdroje jsou přeměňovány na majetek společnosti, který je používán na různé účely – nákup výrobních zařízení, materiálu, investice, mzdy zaměstnanců, placení daní apod.