Monopolistická konkurence (optimum (rovnováha) firmy a rovnováha odvětví
Monopolistická konkurence (optimum (rovnováha) firmy a rovnováha odvětví).
velký počet firem v odvětví, výroba diferencovaného produktu, neexistují bariéry vstupu do odvětví, je zde – i když omezená – možnost tvorby vlastní ceny – protože poptávka má klesající průběh. Je poměrně velká mobilita firem mezi odvětvími. Firmy dosahují v krátkém období určitého monopolního zisku, v delším období ale začnou do odvětví kvůli tomuto zisku vstupovat další firmy a zisky budou klesat (klesá popt. po produkci jednotlivých firem). Jako u všech typů konkurence i zde platí pravidlo MR=MC jako optimální množství produkce firmy.
Rozhodování firmy v ekonomické praxi.
Rozhodování firem závisí na mnoha okolnostech. Velikost a právní forma. (živnost, a.s.), obor podnikání. Typy cílů (maximalizace zisku, nebo obratu, udržení se na trhu, proniknutí na trh, dosažení určitého tržního podílu, rozvoj firmy). Firma je limitována zákony dané země, musí plnit různé administrativní povinnosti. V menších firmách zpravidla rozhoduje vlastník, ve větších firmách jsou k řízení najímáni profesionálové – manažeři. Ti se zodpovídají valné hromadě složené z podílníků. V praxi vznikají i neziskové firmy či zaměstnanecké firmy.