Neoklasická škola (marginalisté, lausannská škola, cambridgeská škola)
Neoklasická škola (marginalisté, lausannská škola, cambridgeská škola)
Marginalisté přinesli zásadní změnu pohledu na ekonomii tím, že se
zaměřili na poptávkovou stranu trhu — tím se do jejich zorného pole
místo kapitalisty dostal spotřebitel jako ústřední postava trhu.
Marginalisté začali pracovat s omezenými zdroji a zabývali se jejich
alokací, na rozdíl od klasiků, kteří se zaměřovali na růst zdrojů.
Položili základy moderní ekonomické analýzy především tím, že začali
pracovat s mezními veličinami. Odtud také jejich název (marginální =
mezní). Podstatná část dnes používané ekonomické analýzy byla
vytvořena marginalisty.
Sloučením nových marginalistických teorií s idejemi klasiků vznikla
neoklasická škola.
(více viz např. Blažek, J. Základy ekonomie, 2.vyd., Brno : MU —
Doplněk, 2002
nebo Fuchs, K. — Lisý, J.: Dějiny ekonomických teorií pro právníky,
1.vyd., Brno : MU, 2002
nebo Holman, R.: Dějiny ekonomického myšlení, 2.vyd., Praha :
C.H.Beck, 2001)
Keynesiánství
(viz např. Blažek, J. Základy ekonomie, 2.vyd., Brno : MU — Doplněk,
2002
nebo Fuchs, K. — Lisý, J.: Dějiny ekonomických teorií pro právníky,
1.vyd., Brno : MU, 2002
nebo Holman, R.: Dějiny ekonomického myšlení, 2.vyd., Praha :
C.H.Beck, 2001)