OKOLÍ PODNIKU
B) konkurenční okolí – představováno konkurujícími si podniky, změny v konk. okolí jsou výsledkem činnosti daného podniku
3 zákl. přístupy k analýze konk. okolí
a) analýza trhu – analýza zákl. faktorů, které ovlivňují pohyby trhu; úkolem je získat údaje o velikosti trhu, vývoji, segmentech, S a D, cenové úrovni, distribučních kanálech, konkurenci
b) analýza konkurence – analýza klíčových konkurentů, konkur. výrobků, silných a slabých stránek, V a N konkur. výrobku
– slouží pro určení konkurenční pozice podniku
– 3 zákl. kroky analýzy konkurence: identifikace současné a potenciální konkurence, analýza jejich cílů a strategií, sestavení konkurenční strategie
c) Porterův model 5-ti sil – hybné síly konkurence: rivalita mezi stávajícími konkurenty; síla vstupů, tj. dodavatelů; síla výstupu, tj. odběratelů; riziko vstupu potenc. konkurence do odvětví; riziko substitutů
Souhrnné působení těchto pěti sil určuje intenzitu konkurence v odvětví a zároveň rozhoduje o úspěšnosti podniku v daném odvětví.
Výnosnost odvětví je závislá na působení těchto 5 sil.
SWOT – analýza silných a slabých stránek podniku, příležitostí a ohrožení