Poptávka po výrobních faktorech
Poptávka po výrobních faktorech.
poptávka firmy po výr. faktorech. Jaké vstupy a v jakém množství bude poptávat. Poptávka po jednom vstupu, ostatní vstupy fixní. Maximalizace zisku: porovnání výnosu z výrobního faktoru (produktivita výr. fakt. a to, za kolik firma prodá výrobky vyrobené daným fakt.) s náklady na daný faktor. Každá dodatečná jednotka vstupu přináší dodatečný příjem, jehož výše je určena jednak přírůstkem produktu, který vytvoří a jednak přírůstek příjmu, který firma získá z prodeje produktu.
Dok. konkur. na trhu výr. a služeb: MR = P, každá jednotka vstupu přináší firmě příjem ve výši mezního fyz. produktu (MP) * cena výrobku (P). tento příjem se nazývá MRP – Příjem z mezního produktu. (např. MRPL = dodatečný příjem vytvořený dodatečnou jednotkou práce. Se zvyšováním množství vstupů se od určitého okamžiku začnou přírůstky produktu snižovat – klesající produktivita VF. (např. nedostatečná vybavenost práce kapitálem).
V nedokonalé konkurenci by byl pokles příjmu z mezního produktu určován jak poklesem mezního fyz. produktu tak i poklesem tržní ceny daného zboží. Množství výr. faktoru který firma najímá závisí i na nákladech. Částka o kterou vzrostou celk. náklady při nájmu dodateč. jednotky VF se nazývá mezní náklad na výrobní faktor. Mezní náklady na faktor (Marginal Factor costs) – MFC. MFC= ΔTC/ΔF. V dokonalé konkur. na trhu výr. faktorů firma přijímá cenu výr. faktoru na trhu. – ta je konstantní pro jakékoli množství vstupu. (nabídka je dokonale elastická). MFC= PF. Graficky tedy MFC představuje vodorovnou přímku na úrovni ceny PF při libov. množství F.