Tržní rovnováha
Tržní rovnováha:
Situace na trhu je výsledkem jednání jednotlivých ekonomických subjektů – firem a spotřebitelů. Pokud je trh v rovnováze jsou v rovnováze všichni spotřebitelé a zároveň i firmy. Z podmínek pro rovnováhu spotřebitele a firmy vyplývá podmínka pro rovnováhu trhu MU = MC. Tržní rovnováha tedy nastává, když se mezní užitek rovná mezním nákladům na jeho výrobu.
Vliv změn D a S na rovnováhu:
Rovnováha z hlediska různých období – ve velmi krátkém období je nabídka zcela neelastická; růst D vyvolá růst ceny
– v krátkém období je elasticita nabídky větší; růst D vyvolá nižší růst ceny než ve velmi krátkém období.
– v dlouhém období je elasticita nabídky opět větší; pohyb ceny je tedy ještě nižší než v předchozích obdobích.
– ve velmi dlouhém období vede růst poptávky k růstu objemu prodávaného zboží; dopad na cenu však může být různý, závisí na tom, zda je růst nabídky větší než růst poptávky či naopak.
Rovnováha a současná změna D a S – značný vliv na velikost prodaného zboží má elasticita S a D.
Teorém pavučiny – zde uvažujeme, že v reálném světě se reakce S a D opožďují za trhem. Z toho se S opožďuje více
Konvergující a divergující pavučina:
Konv. – trh se nachází v nerovnováze, elasticita D je větší než elasticita S. V tomto případě trh obnovuje rovnováhu.
Div. – trh se nachází v rovnováze, elasticita D je menší než elasticita S. V tomto případě trh obnovuje nerovnováhu.
Stabilní pavučina a oscilace:
Stab. – sklony křivek S a D se rovnají. V tomto případě ať se trh nachází v rovnováze či nikoliv, vzniklá situace na trhu se nijak nemění.