Vznik nedokonalé konkurence, charakteristika tržních struktur
Vznik nedokonalé konkurence, charakteristika tržních struktur:
Nedokonalá konkurence – se týká trhů, na nichž nejsou splněny podmínky dokonalé konkurence, neboť přinejmenším jeden ekonomický prodávající subjekt je dostatečně prospívající a velký na to, aby mohl ovlivnit cenu, takže poptávková křivka po produktu je klesající. Hlavním rysem je, že firma vyrábí většinou diferencovaný produkt. Díky tomu, že firma vyrábí jiný produkt než konkurence, může ovlivnit a stanovit cenu. Bude-li firma chtít prodat větší množství produkce, bude muset snížit cenu z toho vyplývá záporná směrnice křivky poptávky po produkci firmy.
Hlavní příčiny vzniku nedokonalé konkurence:
Za hlavní příčiny vzniku nedokonalé konkurence jsou považovány nákladové podmínky a bariéry konkurence.
Nákladové podmínky – vedou ke vzniku nedokonalé konkurence v podobě tzv. úspor z rozsahu výroby. To znamená, že při větším objemu produkce se náklady rozpočítávají na větší počet výrobků a průměrné náklady s růstem produkce klesají. Velké firmy tak vyrábějí levněji a mohou snižovat cenu a to vede k vytlačení slabších firem z trhu ( viz graf nákladových podmínek pro monopol, oligopol, dokonalou konkurenci).
Bariéry konkurence – vedou k omezení počtu firem v odvětví. Právní restrikce představují např. ochranná známka, copyright apod.. Jejich vlastnictví dává majiteli výsadní právo na výrobu toho daného produktu, jenž byl pod touto známkou zaregistrován, a tím získat rozhodující nebo absolutní podíl na trhu. Diferenciace produktu znamená, že každý výrobce přichází na trh s produktem, který se liší od výrobků ostatních firem ( vzhledem, službami s ním spojenými apod.). Je možné uvést další faktory působící vznik nedokonalé konkurence:
– nedostatečné informace ekonomických subjektů
– vlastnictví důležitého výr. faktoru v rukou jediné firmy
– zásahy státu do tržního mechanismu
– politické okolnosti.