agregátní nabídka v krátkém období
agregátní nabídka v krátkém období:
– přímo úměrný vztah mezi cenovou hladinou a produktem znázorníme v krátkém období jako mírně rostoucí křivku agregátní nabídky
– pozitivní reakce výrobců na růst cenové hladiny je pouze v krátkém období, kdy nákladové položky jako mzdy, nájem a suroviny jsou smluvně dané na určitou dobu, takže růst cen se odrazí přímo v růstu zisků
– (tzn. zisk firmy na jednotku výroby je cena výrobku mínus náklady na jeho výrobu a vzhledem k tomu, že náklady jsou smluvní, tzn. že zůstávají po určitou dobu stejné, tak se zisk na jeden výrobek bude s rostoucí cenovou hladinou zvyšovat)
– rovnovážný produkt je v krátkém období Y a jeho úroveň je dána průsečíkem křivek AD a SRAS
– posuny křivky SRAS jsou spojeny s křivkou AD, ve které je vyšší (nižší) reálné poptávané množství statků podmíněno nižší (vyšší) cenovou hladinou
– tzn. nižší poptávané množství statků Y je podmíněno vyšší cenovou hladinou P a naopak