Členění z hlediska postavení subjektů působících ve veřejném sektoru ČR
2. Příspěvkové organizace
▫ státu
▫ územních samospráv
– zřizují ústřední orgány (ministerstva) a PO hospodaří s prostředky získanými hlavní činností a jinou činností – hospodářská činnost
– dostává pouze příspěvek ze státní rozpočtu, rozpočet PO může zahrnovat pouze náklady a výnosy, jež souvisí s poskytovanými službami
– zabezpečuje nám smíšené veřejné statky
– PO je povinna plnit určené úkoly nejhospodárnějším způsobem a dodržovat finanční vztahy ke státnímu rozpočtu. PO mohou vytvářet města i obce (PO státu, PO krajů a obcí).
– PO svým charakterem své hospodářské činnosti tvoří jakýsi přechod mezi OS, které jsou svým rozpočtem přímo vázány na svého zřizovatele a mezi ziskovými či podnikatelskými subjekty, jejich náplní je podnikíní a tvorba zisku.
PO se nejvíce vyskytují v těchto oblastech:
– kultura
– školství
– zdravotnictví
– zajišťování sociálních služeb
OS a PO působí převážně ve sféře nevýrobní, hlavně v oblasti veřejné správy, služeb, školství
Všichni mají své limity.
Rozpočtové limity (přidělování finančních prostředků)
Vzhledem k tomu, že organizace, které hospodaří podlew rozpočtu se neřídí zákony tržního hospodářství, je nutné pro jejich činnost stanovit nejen celkové úkoly, ale i určit jejich splnění nebo čerpání v průběhu roku.
Limity jsou objemové nebo časové.