Teoretická příprava: monopoly, duopoly a oligopoly
6.2 Teoretická příprava: monopoly, duopoly a oligopoly
Začneme monopolem. Monopol je jednoduchý, neboť u něj nemusíme brát v úvahu vzájemné ovlivňování. Pokud je firma jediným prodejcem produktu, pak stačí spočítat kolik za jakou cenu je schopna prodat a nemusíme uvažovat, jak se zachovají ostatní dodavatelé. Jedinou restrikcí pro monopol je poptávková křivka. Negativně skloněná poptávková křivka je omezením, neboť nutí monopolistu, aby si volil mezi vyšší prodanou cenou a menším množstvím anebo vyšší množství, ale za cenu nižší ceny.
Monopol stejně jako každá jiná firma maximalizuje zisk, v okamžiku když se mezní náklady rovnají mezním příjmům – viz obrázek.
6.2.1 Duopol jako monopol z reziduální poptávkovou křivkou
Monopol je teoretický model, který se v reálu téměř nevyskytuje – většina evropských firem čelí alespoň nějaké konkurenci. Model, který si zvolíme, abychom vysvětlili vzájemné interakce bude tzv, Cournot-Nash model. Budeme předpokládat, že každá firma se chová tak, jakoby ostatní firmy měly svůj výstup fixován.