10 Cenová politika podniku
Determinace cenové tvorby v závislosti na tržní struktuře
Trh určuje: co?, jak?, pro koho? vyrábět
Tržní struktuře vládnou: spotřebitelé preference
technologie hranice produkčních možností
Chování státu: efektivnost, rovnost, stabilita + protimonopolní politika (podpora konkurence, zamezit vzniku monopolu, ochrana spotřebitele)
Nabídka a poptávka jako faktory ovlivňující tvorbu cen
S – úhrnné množství výrobků nabízených výrobci na trhu, ovlivněna: v koupěschopné D, platů a mezd, v cenách výrobků, ve struktuře spotřeby, výroby …
cenová elasticita S = %q/%p
D – množství zboží, které chce obyvatelstvo na trhu koupit a má pro tuto koupi příslušné peněžní prostředky – je určena souhrnem části důchodů určené na nákup zboží na trhu, ovlivněna: důchodu, cen spotřebního zboží, nákupní psychologií a zvyklostmi kupujícího …
cenová elasticita D = %q/%p
důchodová elasticita D = %q/%m kde m – část důchodu určená k nákupu na trhu, tj. kupní fondy
obyvatelstva
… m D po zboží dlouhodobé spotřeby, především investičního
charakteru a D po službách
– elastická – 1 … p q, tržeb
– neelastická – 1 … p q, tržeb
– jednotková – = 1